STOP булінг

Віддай людині крихітку себе. 

За це душа поповнюється світлом. 

Л.Костенко

Нині серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми одне до одного. Останніми роками визнано поширення в освітній практиці такого явища, як шкільний булінг. Це соціальна проблема всього світу протягом останніх ста років, однак вона ще й досі не вивчена. Перші публікації в Україні з’явилися 2005 р.
Булінг (bullying, від анг. bully — хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник) визначається як утиск, дискримінація, цькування. Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи до іншої дитини або інших дітей.
Мотивацією до булінгу стають заздрість, помста, відчуття неприязні, прагнення відновити справедливість; боротьба за владу; потреба підпорядкування лідерові, нейтралізації суперника, самоствердження тощо аж до задоволення садистських потреб окремих осіб.

План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу


                                                                                                                  ЗАТВЕРДЖЕНО
наказ  від 31.12.2020 №88

План
заходів щодо профілактики булінгу
у Потоківській гімназії № 33
на 2021 рік                                
з/п
Назва заходу
Цільова аудиторія
Термін виконання
Відповідальний
Діагностичний етап
1
Корекція бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах


Січень
Практичний психолог
Антошко О.І.
2
Діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах:
спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти;
опитування (анкетування) учасників освітнього процесу;
психологічні діагностики мікроклімату, рівня тривожності, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів;
соціметричне дослідження наявності референтних груп в колективах.
Усі категорії учасників освітнього процесу
Упродовж року
Класні керівники, класоводи,
практичний психолог Антошко О.І.
Інформаційно-профілактичні заходи
1
Оприлюднення на блозі закладу, на стенді:
- плану заходів закладу освіти, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню);
- процедури подання учасниками освітнього процесу заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти (форма заяви, примірний зміст, терміни та процедуру розгляду відповідно до законодавства тощо).
Усі категорії учасників освітнього процесу
січень
Адміністрація гімназії
2
Обговорення питання протидії булінгу на загальношкільній батьківській конференції
Батьки здобувачів освіти
Квітень
Директор 
Свеколкіна В.В.
3
Засідання методичного об’єднання класних керівників на тему “Протидія булінгу в учнівському колективі”
М/о класних керівників
Січень
Заступник директора Остапець І.П.
4
Корекційна робота за результатами діагностування
1-9
Упродовж року
Практичний психолог
Антошко О.І.
5
Розробка пам’ятки “Якщо ваша дитина стала жертвою булінгу”
Педагогіч-
ний колектив
Лютий
Заступник директора Остапець І.П.
6
Висвітлення питань “Як допомогти дітям упоратися з булінгом” на інформаційному стенді
1 – 9, батьки
Упродовж року
Практичний психолог
Антошко О.І.
7
Контроль стану протидії булінгу
Нарада при директорі
Квітень, жовтень
Директор  
Свеколкіна В.В.
8
Круглий стіл для педагогічного колективу “Зупинемо булінг разом”
Педагогічний колектив
Вересень
Соціальний педагог
Антошко О.І.
9
Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню
Педагогічний колектив
Упродовж року
Заступник директора Остапець І.П.
10
Робота консульпункту “Довіра”
1-9
Упродовж року
Практичний психолог
Антошко О.І.
Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти
1
Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків
1-4
Упродовж року
Вчителі початкових класів
2
Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять
1-9
Упродовж року
Класні керівники та класоводи
3
Робота відеозалу . Перегляд кінострічок, мультфільмів відповідної спрямованості
1 – 9
Упродовж року
Класні керівники, практичний психолог Антошко О.І.
4
Засідання дискусійного клубу старшокласників “СТОП булінг”
9
Березень
Педагог-організатор
Кошман І.М.
5
Відпрацювання теми особистої гідності в ході вивчення літературних творів, на уроках історії
1-9
Упродовж року
Учителі початкових класів, літератури, історії
6
Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права “Стоп булінгу”
1-9
Грудень
Класні керівники, учителі початкових класів, правознавства, практичний психолог Антошко О.І.
7
Проведення заходів в рамках тематичного тижня “Тиждень дитячих мрій та добрих справ”
1-9
Грудень 
Класні керівники та класоводи, учителі-предметники
8
Проєкт “Зупиніться! Моя історія про булінг і кібергбулінг”
8-9
Лютий- квітень
Педагог-організатор Кошман І.М.
9
Виставка малюнків та плакатів “Скажемо шкільному булінгу - НІ”
1-9
Травень
Педагог-організотор Кошман І.М.
10
Проведення зустрічей з представниками з ювенальної превенції сектору превенції
4-9
Упродовж року
Адміністрація гімназії
11
Бесіди антибулінгового спрямування
5 – 9
Упродовж року
Педагог-організатор
Кошман І.М.,
учнівське самоврядування
Психологічний супровід
1
Діагностика стану психологічного клімату класу
1-9
Упродовж року
Практичний психолог
Антошко О.І.
2
Спостереження під час освітнього процесу, позаурочний час
1-9
Упродовж року
Практичний психолог
Антошко О.І.
3
Консультаційна робота з учасниками освітнього процесу
1-9
Упродовж року
Практичний психолог
Антошко О.І.
4
Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота з учасниками освітнього процесу
1-9
Упродовж року
Практичний психолог
Антошко О.І.
Робота з батьками
1
Тематичні батьківські збори “Профілактика булінгу. Відповідальність”
1-9
Упродовж року
Класні керівники та класоводи
2
Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини
1-9
Упродовж року
Соціальний педагог
Антошко О.І.
3
Тренінг “Як навчити дітей безпеці в Інтернеті”
За запитом
Січень – Лютий
Практичний психолог
Антошко О.І.
4
Інформаційна робота через інтернет-сторінки


Упродовж року
Заступник директора Остапець І.П.







Порядок подання та розгляду заяв
про випадки булінгу (цькування) у закладі освіти
1. Заяву про випадки булінгу у закладі освіти має право подати будь-який учасник освітнього процесу.
2. Заява подається керівнику закладу освіти відповідно до Закону України «Про звернення громадян».
3. Здобувач освіти, який став свідком булінгу у школі, зобов’язаний повідомити про це вчителя, вихователя, психолога або безпосередньо керівника закладу освіти .
4. Педагог або інший працівник закладу освіти, який став свідком булінгу або отримав повідомлення про факт булінгу від здобувача освіти, який був свідком або учасником булінгу, зобов’язаний повідомити керівника закладу освіти про цей факт.
5. Керівник закладу освіти має розглянути звернення.
6. Керівник закладу освіти створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з’ясовує обставини булінгу.
7. Якщо випадок цькування був єдиноразовим, питання з налагодження мікроклімату в дитячому середовищі та розв’язання конфлікту вирішується у межах закладу освіти учасниками освітнього процесу.
8. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
9. Здобувач освіти може звернутись на гарячу лінію ГО «Ла Страда - Україна» з протидії насильству в сім’ї або із захисту прав дітей; до соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді; Національної поліції України; Центру надання безоплатної правової допомоги. Після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освіти у письмовій формі про випадок булінгу. Керівник закладу освіти має розглянути таке звернення та з’ясувати всі обставини булінгу.

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) у закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу

1. Керівник закладу освіти має розглянути звернення.

2. Керівник закладу освіти створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з’ясовує обставини булінгу.

3. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.

4. Особи, які за результатами розслідування є причетними до булінгу, несуть відповідальність відповідно до частини другої статті 13 (вчинення правопорушень за статтею 1734 ) Кодексу України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984 р., № 51, ст. 1122). 

Корисні посилання щодо теми антибулінгу (сайт МОН України)

Як реагувати на цькування?
Молодші школярі мають неодмінно звертатися по допомогу до дорослих — учителів і батьків. Допомога дорослих дуже потрібна і в будь-якому іншому віці, особливо якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров'ю.
Старші діти, підлітки можуть спробувати самостійно впоратись із деякими ситуаціями. Психологами було розроблено кілька порад для них.
Як впоратися з ситуацією самостійно?
  • Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю емоціям.
  • Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.
  • Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.
  • Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більше шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров'я ситуації.
  • Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.
Що можуть зробити батьки?
Якщо дитина в розмові повідомила, що вона стала жертвою булінґу, то скажіть їй:
  • Я тобі вірю (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви повністю на її боці).
  • Мені шкода, що з тобою це сталося (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви переживаєте за неї і співчуваєте їй).
  • Це не твоя провина (це допоможе дитині зрозуміти, що її не звинувачують у тому, що сталося).
  • Таке може трапитися з кожним (це допоможе дитині зрозуміти, що вона не самотня: багатьом її одноліткам доводиться переживати залякування та агресію в той чи той момент свого життя).
  • Добре, що ти сказав мені про це (це допоможе дитині зрозуміти, що вона правильно вчинила, звернувшись по допомогу).
  • Я люблю тебе і намагатимуся зробити так, щоб тобі більше не загрожувала небезпека (це допоможе дитині з надією подивитись у майбутнє та відчути захист).
Не залишайте цю ситуацію без уваги. Якщо дитина не вирішила її самостійно, зверніться до класного керівника, а в разі його/її неспроможності владнати ситуацію, до завуча або директора школи. Найкраще написати і зареєструвати офіційну заяву, адже керівництво навчального закладу несе особисту відповідальність за створення безпечного і комфортного середовища для кожної дитини.

Що можуть зробити вчителі?
У школі вирішальна роль у боротьбі з булінґом належить учителям. Проте впоратися з цією проблемою вони можуть тільки за підтримки керівництва школи, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій. Для успішної боротьби з насильством у школі:
  • Усі члени шкільної спільноти мають дійти єдиної думки, що насильство, цькування, дискримінація за будь-якою ознакою, сексуальні домагання і нетерпимість у школі є неприйнятними.
  • Кожен має знати про те, в яких формах може виявлятися насильство й цькування і як від нього страждають люди. Вивчення прав людини і виховання в дусі миру має бути включено до шкільної програми.
  • Спільно з учнями мають бути вироблені правила поведінки у класі, а потім загальношкільні правила. Правила мають бути складені в позитивному ключі «як треба», а не як «не треба» поводитися. Правила мають бути зрозумілими, точними і короткими.
  • Дисциплінарні заходи повинні мати виховний, а не каральний характер. Осуд, зауваження, догана мають бути спрямовані на вчинок учня і його можливі наслідки, а не на особистість порушника правил.
  • Жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги. Учням важливо пояснити, що будь-які насильницькі дії, образливі слова є неприпустимими. Реакція має бути негайною (зупинити бійку, припинити знущання) та більш суворою при повторних випадках агресії.
  • Аналізуючи ситуацію, треба з’ясувати, що трапилося, вислухати обидві сторони, підтримати потерпілого й обов'язково поговорити із кривдником, щоб зрозуміти, чому він або вона так вчинили, що можна зробити, щоб таке не повторилося. До такої розмови варто залучити шкільного психолога.
  • Залежно від тяжкості вчинку можна пересадити учнів, запропонувати вибачитися, написати записку батькам або викликати їх, позбавити учня можливості брати участь у позакласному заході.
  • Учням треба пояснити, що навіть пасивне спостереження за знущаннями і бійкою надихає кривдника продовжувати свої дії. Свідки події повинні захистити жертву насильства і , якщо треба, покликати на допомогу дорослих.
  • Потрібно запровадити механізми повідомлення про випадки насильства, щоб учні не боялися цього робити. Ці механізми повинні забезпечувати учням підтримку і конфіденційність, бути тактовними.
  • Для успішного попередження та протидії насильству треба проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.

 Телефони довіри:


- дитяча лінія 116 111 або -0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);
- гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000; 
 - гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500 335; 
- Уповноважений Верховної ради з прав людини 0 800 50 17 20; 
- Уповноважений Президента з прав дитини 044 255 76 75;
- центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103; 
- Національна поліція України 102.

Немає коментарів:

Дописати коментар